EuroCaravan

W dobrym stylu

EuroCaravan

Czym jest masa bitumiczna i jak jest pomocna w budowie dróg? W jaki sposób należy ją używać?

Masa bitumiczna to różnorodna mieszanka lepiszcza, kruszywa i wypełniacza stosowana do dużej liczby zadań, najczęściej zaś w budownictwie drogowym. Proces produkcji wygląda tak, iż gorące kruszywo przesiewa się przez sita i rozdzielamy na frakcje. Gromadzimy je w komorach, z nich natomiast dozowane jest wagowo do mieszalnika.

Lepiszcze ogrzewa się w kotłach do bitumu, z tamtego miejsca zaś po ogrzaniu podaje się pompą do mieszalnika wytwórni.
Do budowy (polecamy wciągniki łańcuchowe firma cleo) dróg wykorzystywane są między innymi mieszanki asfaltowo-mineralne na zimno, jakich stopień uziarnienia wynosi 0-8 oraz 0-10 mm.. Produkuje się je z mieszaniny kruszywa łamanego i modyfikowanego asfaltem upłynnionym. Taki produkt jest rewelacyjnie przygotowaną mieszanką barwy czarnej, nie wykazuje także tendencji do oddzielania się lepiszcza z kruszywa. Tego rodzaju mieszanka z masy bitumicznej świetna jest do przeprowadzania cząstkowych remontów nawierzchni bitumicznych, jak i z betonu cementowego, ale i wypełniania ubytków, wybojów czy wypełniania przestrzeni w okolicach kanałów lub płyt . Masa bitumiczna świetnie się sprawdza do wyrównania i wyprofilowania nawierzchni dróg czy chodników, wytrzymuje wartości temperaturowe od minus dwudziestu do plus czterdziestu.
Droga w góry

Autor: Frank Kovalchek
Źródło: http://www.flickr.com
Jak się należy stosować tego typu środek wykonany z masy bitumicznej? Musimy wszystko robić we właściwej kolejności, żeby mieć pewność, że praca nie pójdzie na marne koniecznie sprawdź na . Na sam początek miejsce naprawiane musimy dokładnie wyczyścić z różnorodnego rodzaju elementów luźnych takich jak piasek czy pył. Właściwie to gruntowane nie jest konieczne, no chyba, że ubytek ma miejsce w nawierzchni betonowej albo starej. Ubytki należy wypełnić najczęściej mieszanką, którą należy zagęścić. Najlepiej do tego celu wybrać płytę wibracyjną, jesteśmy w stanie także wykonać to ubijakiem ręcznym lub mechanicznym. Wypełnienie powinno się tak robić, aby bezpośrednio po zagęszczeniu mieszanka wystawała około 3 do 5 milimetrów powyżej poziomu nawierzchni. Jednowarstwowo należy wypełniać do 5 cm głębokości. Jak jednakże ubytek jest głębszy to warto go wypełniać warstwami, a jednocześnie za każdym razem je zagęszczać.
W okresie naprawiania dróg w zimie, jak temperatury spadają poniżej zera stopni Celsjusza, przez wykorzystaniem mieszanki trzeba przenieść ją na kilkanaście godzin do miejsca ogrzewanego. To sprawi, że produkt będzie zachowywał bardziej odpowiednią plastyczność.

Należy o tym pamiętać, aby prace nie poszły na marne. Jak bowiem zaniedbamy jakiś etap dodawania masy bitumicznej może tak być, iż coś jest nie tak, a naszą pracę trzeba poprawiać.

Opublikowane w tym miejscu uwagi spod linku to godne polecenia źródło informacji – zapewne Cię zaciekawi, ponieważ dotyczy tematyki omówionej w tym materiale.

Żeby nie dopuścić do takiej sytuacji należy stosować się do instrukcji wykonania, a w tym mamy nadzieję będzie pomocny też ten artykuł.