EuroCaravan

W dobrym stylu

EuroCaravan

Stal o jakich znakach stosuje się do zastosowań używanych w znacznych temperaturach?

Praktycznie w każdej gałęzi przemysłu istnieje podział na wszelakie gromady. Przykładowo weźmy hutnictwo. Tak w motoryzacji pojawiają się wszelakie typy gumy używanej do produkowania opon, tak pojawiają się wszelakie typy stali z przeznaczeniem do różnorodnych zastosowań.

rozwiązania

Autor: Elliott Brown
Źródło: http://www.flickr.com
Ponadto jedna z teorii związanych z jedną z prawdopodobnych przyczyn tragedii Titanica opowiada o zastosowaniu stali o niewystarczającej jakości.
Do wyrobu kotłów stosuje się spawalną stal konstrukcyjną 16mo3. Z uwagi na swe końcowe wykorzystanie akurat jest to oczywiście stal (odkryj więcej) żarowytrzymała. Używa się jej do produkcji wspomnianych kotłów oraz np. osprzętu w konstrukcji turbin parowych, odpowiedzialnych części maszyn, nakrętek, śrub, wałów wirnikowych oraz także wykorzystywana jest do konstrukcji urządzeń ciśnieniowych. Stal 16mo3 wykorzystywana do produkcji rur do instalacji c.o. Warto zaznaczyć także, że 16mo3 przy normalnych grubościach ścian spawa się bez bardziej rozbudowanego kłopotu. Przy zwykłych warunkach pracy nie żąda ponadplanowego podgrzewania.
16mo3

Autor: Leo Hidalgo
Źródło: http://www.flickr.com
Odmiennym rodzajem stali do pracy w podwyższonych ciepłotach jest stal – zweryfikuj te opinie – o symbolu 13hmf. Jest to stal chromowo-wanadowo-molibdenowa. Stal 13hmf stosowana jest do produkcji rur kotłowych, przewodowych do pary, elementów turbin parowych i działających w temperaturach ścianki 500oC do 560oC kotłów parowych. Gatunek 13hmf można spawać elektrodami osłonionymi, w osłonie gazu ochronnego albo lukiem krytym. Stal w gatunku 13hmf (albo jej odpowiednik 14MoV63) moglibyśmy przekazać jako na przykład rury bezszwowe grubościenne.

Obserwujemy, iż wszelki rodzaj stali ma swoje wykorzystanie w przemyśle. I kto wie. Może gdyby przy budowie Titanica była użyta inna stal, być może nie doszłoby do katastrofy.