EuroCaravan

W dobrym stylu

EuroCaravan

Oświetlenie sklepów jako istotna część ekspozycji. W jaki sposób światło wpływa na to jak spoglądamy na towary?

Chodząc po sklepach nie zdajemy sobie pewnie sprawy z tego jak dużo ktoś musiał wykonać pracy, żeby przekonać nas do kupienia towarów. I wcale nie będzie chodzić tu o promocje i wyprzedaże, ale o to jak te wystawione artykuły się prezentują i czy są zachęcające dla potencjalnego kupca. Często właśnie pierwsze wrażenie wpływa na to, czy nabędziemy daną rzecz czy jednak nie. Pewnie bylibyśmy zaskoczeni tym, że na wygląd produktów w dużej mierze wpływa oświetlenie. Dlatego właśnie sklepy przywiązują do tego sporą wagę. Jakie rzeczy w tej kwestii są podstawą?

sklep

Autor: Mike Mozart
Źródło: http://www.flickr.com
Ważne znaczenie ma temperatura barwowa światła. W dużej mierze wpływa na nasze samopoczucie. W miejscu, gdzie oświetlenie ma cieplejszy odcień bardziej się relaksujemy i jesteśmy w stanie bardziej wypocząć – poznaj firmę Trilux. Światło dzienne natomiast, jest doskonałe do pracy, ponieważ pobudza do działań. Zimniejsze światło posiada właśnie tego rodzaju aktywizujące działanie. Kluczowe znaczenie ma kolor światła szczególnie w branży spożywczej, w jakiej towary powinny prezentować się apetycznie oraz zdrowo. Dlatego oświetlenie sklepu spożywczego do prostych zadań nie należy. W droższych sklepach z żywnością zwraca się ogromną uwagę na światło, używając innego światła do innej grupy artykułów. Barwa światła musi podkreślić naturalną, zdrową barwę konkretnego artykułu. Dlatego przykładowo sery twarde muszą mieć światło o zabarwieniu żółtym. Świeże mięso czy wędliny to delikatne światło (zobacz klikaj) różowe, a do nabiału dobre jest światło białe. Niektóre tanie dyskonty nie stosują się do takich zasad, używając jednego, podobnego do dziennego oświetlania.

Ważną rzeczą jest to, by pomieszczenie było dobrze doświetlone, to ważna reguła. Nie powinno to być oczywiście strasznie mocne światło, ale takie, jakie da możliwość klientom na ocenienie towaru. Nie może być pewnością miejsc zaciemnionych, to znaczy przykładowo ciemnych zakamarków. Prezentuje się to niesamowicie źle i nieprofesjonalnie – czytaj o oświetlaniu wnętrz. Często szczególnie oświetlenie sklepu odzieżowego odznacza się całkiem sporą ilością światła punktowego, skierowanego na dane pułki i produkty. Natomiast pomimo tego, nie powinno się ono się zbytnio wyróżniać. Ten zabieg przecież służy zwróceniu uwagi klienta na daną rzecz, ale niekoniecznie uwidacznianie jakiś mankamentów towaru.