EuroCaravan

W dobrym stylu

EuroCaravan

Jak niezwykle istotne są tulejki w pracy zawieszenia w samochodzie?

Wydawać by się mogło, że taka niewielka część podwozia nie powinna sprawiać znacznego problemu. Podstawową rolą tych części jest tłumienie nawet mniejszych drgań, jakie występują w czasie pracy jezdnego układu w aucie.
Przeważnie pierwszym tłumikiem drgań jest opona, jednak wszystkich nierówności nie wytłumi.

wózek widłowy

Autor: barockschloss
Źródło: http://www.flickr.com
Fundament pod budowę domu jednorodzinnego

Autor: NIOSH
Następnym tłumikiem jest tuleja podwozia, ponieważ sprężyna i amortyzatory przyjmują znaczniejsze nierówności. Inną rolą tulei jest zredukowanie naprężeń w układzie podwozia. Łączniki i stabilizatory działają w sposób wynikający z ich konstrukcji, lecz również znoszą wysilenia we wszelakich kierunkach. Wszystko nie mogłoby być połączone ze sobą na sztywno, ponieważ części zawieszenia byłyby poddawane bardzo dużym obciążeniom. Wtedy po pewnym okresie zaczęłyby wyginać się oraz pękać.
Urządzenia

Autor: www.eecpoland.eu
Źródło: www.eecpoland.eu
Wszyscy specjaliści wiedzą jak ważne są tuleje metalowo-gumowe. Są to zużywające się najprędzej elementy podwozia. Kiedy zaczynają łapać luzy powodują hałas. Nawet mały luz na tulei można usłyszeć, a większy także odczuwać. W co poniektórych modelach aut, tulejki niszczą się już po przejechaniu 10-15 tysięcy kilometrów. Wiele jest zależne od klasy tych elementów. Kiedy tuleja (zobacz tuleje brązowe) zużyje się, trzeba ją wymienić. Należy jednak pamiętać, że nie dowolna konstrukcja pozwala na to. Czasem wymiana tulei się zwyczajnie nie opłaca. Problem posiadają posiadacze pojazdów, w jakich wahacz posiada niewymienne tuleje. Najlepiej tulejki zawieszenia wymieniać jest parami. Zużycie tulei z jednej strony znaczy, że ta z drugiej strony też okaże się niebawem do wymiany.

Wymiana tulei w wahaczach powinna zostać wykonywana na hydraulicznej prasie. Musi się to odbywać powoli oraz precyzyjnie tak, żeby tuleja została dobrze wciśnięta. Złe wciśnięcie tulei mogłoby popsuć wahacz.